Fra Ældresagen

Styrk hjernen med bordtennis

Hvide bolde og røde bat kan være med til at holde din hjerne sund og skarp længere tid.

Hvad har små hvide bolde, bat og net at gøre med din hjerne? Ret meget viser det sig. Bordtennis har nemlig flere af de ingredienser, der skal til for at holde hjernen frisk i længere tid.

I bedste fald kan det være med til at modvirke udvikling af demens og Alzheimers sygdom.

 

Modvirk demens

Meget forskning tyder på, at aktivitet og et socialt liv er med til at holde hjernen skarp og at modvirke udviklingen af demens og Alzheimers. Mange af de sportsgrene, som er gode for mennesker med demens, er også gode for dig, der ønsker at holde hjernen skarp længere.

Det kan fx være dans eller bordtennis. Det handler om, at du fysisk aktiv, er sammen med andre mennesker og bliver stimuleret kognitivt i hjernen.

Sport er godt for hjernen

Når du har svært ved at huske eller at lære nyt, skyldes det et fald i stofskiftet i hjernen. Det er forårsaget af, at hjernevævet er mindre aktivt.

Fysisk aktivitet øger frekvensen af aktivitet i hjernevævet – hjernen tvinges simpelthen til at arbejde mere og være mere aktiv, hvilket er sundt for den.

Brug krop og hjerne samtidig

Meget tyder på, at det påvirker din hjernes funktion, hvis du livet igennem har haft komplekst arbejde med mange forskellige og varierende opgaver og høj social interaktion med andre mennesker. Et eksempel kunne være arbejde som sygeplejerske, hvor du bevæger dig meget, møder mange mennesker og ofte bliver stillet overfor nye problematikker.

Nogle af de samme ting er i spil, når du dyrker sport, hvor du er nødt til at være hurtig til at reagere mentalt.

Hemmeligheden bag bordtennis

Bordtennis er særligt godt, fordi det er mere skånsomt end mange andre sportsgrene. Det egner sig specielt godt til den ældre krop eller den ikke så trænede krop.

Bordtennis er på den ene side en sport, der – udført på eliteplan – er en af de mest krævende sportsgrene. Men samtidig fungerer sporten også, selv om du ikke er toptrænet, fordi bordtennisbordet er af begrænset størrelse, modsat fx en tennisbane.

Bordtennisbolden har en hvis lethed og fart over sig – og du ved aldrig, hvor din modstander skyder bolden hen. Og dét tvinger dig til at bevare roen og overblikket, samt være hurtig på aftrækkeren for at ramme bolden.

De to ting i kombination er utroligt sundt for hjernen.

Puls og vejrtrækning udfordres under bordtenniskampen, men ikke så voldsomt som med andre såkaldt eksplosionsorienterede sportsgrene.

Og de kontrollerede bevægelser er alt andet lige godt for den ældre krop og eventuelt slidte led.

Kom godt i gang med bordtennis

I bordtennis kan alle virkelig være med – alle niveauer kan få gang i bat og bold.

Så har du det mindste mod på at afprøve bordtennis, så tag fat i din lokale afdeling af Ældre Sagen eller din lokale sportsforening og hør om mulighederne.

Netop bordtennis kan være din indgangsportal til at begynde at røre dig, selvom du aldrig har dyrket sport før.

Måske får du også nye sociale relationer. Og måske får du modet til at afprøve andre sportsgrene, når du mærker, hvor meget du kan.

Med bordtennis får din fysiske form nemlig lov at udvikle sig i det små, så du hverken pådrager dig skader eller mister modet.

Og sved på panden er sundt – uanset om der blot skal én runde eller flere runder bordtennis til.

Kilder:

Overlæge Steen Hasselbalch fra Nationalt Videnscenter for Demens på Rigshospitalet samt professor i kognitiv neurologi og demenssygdomme.

Albert Gjedde, professor i neurobiologi og Farmakologi ved Kbhs Universitet.

Mx.dk og B.dk.